0,00  0 items

Ostukorvis ei ole tooteid.

 

Juhtkiri: Hea toode on pool võitu

 

Sakala, 27.05.2006
http://www.sakala.ajaleht.ee/270506/esileht/arvamus/5021230.php


Neljapäeval andis Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda tunnustatud eesti maatoidu tiitli 28 toidule ja tootele. Abja valla Pajumäe talu sai aunimetuse tervelt kaheksale jogurtile ja kohupiimakreemile.

Praeguseks on Pajumäe talu peremees Arvo Veidenberg jõudnud nii kaugele, et tema toodang on tuntud ning müügil ka suurtes Tallinna esinduskauplustes. Tee selleni on aga olnud pikk ja raske. Kõva müügitööd tuleb teha veel nüüdki ja suur osa Pajumäe toodangust jõuab ostjateni oma müügikohtade kaudu turgudel.

Kuigi Pajumäel on lisaks tunnustatud eesti maatoidu tiitlile ette näidata mahemärk, on tal olnud üliraske oma toodetega suurte kaupluste lettidele jõuda. Auhindamata väiketootjatest ei maksa rääkidagi.

Põhjus on ilmselt suur vahe tootmis- ja müügimahtudes, aga kahtlemata ka see, et suured jaemüüjad lihtsalt ei viitsi iga pisikese tootjaga tegelda. Riskid on nende puhul mõnevõrra suuremad ning hulgiladudega on märksa lihtsam asju ajada.

Eestis valitakse parimaid tooteid küll paljudes valdkondades, kuid turustusvõimaluste puudumise tõttu need sageli inimesteni ei jõuagi. Ilmeka näite, kui raske võib kaubandusvõrku pääsemine olla ka väga hea ja omapärase tootega, tõi paari nädala eest välja «Eesti Ekspress». Mullu Eesti parimaks tunnistatud moosi turustada püüdnud ajakirjanik Madis Jürgenit saatis viimaks küll edu ja Pihla talu porgandimoos võeti Selveritesse müügile, kuid kõigil väiketootjatel nii häid müügimehi pole.

Muidugi ei saa riik kohustada kaupmehi üht või teist kaupa müüki võtma, kuid konsultante, kes väiketootjaid sellel teel abistaksid, võiks riigi toel palgata küll. Paha poleks ka see, kui väiketootjad koonduksid, et ühiselt kaubanduskettidega läbi rääkida.

Samuti võiksid kõikvõimalike parimate valimise korraldajad mõelda sellele, et tiitel oleks veelgi toredam, kui sellega käiks kaasas midagi materiaalset. Kui näiteks iludusvõistluse võitja auhind on modellileping, miks ei võiks moosikeetja saada lepingut kaubandusketiga.